אנו בעיצומה של המהפכה התעשייתית מספר 4#
החשמל/ התחבורה/ היצור/ והדיגיטל
שאלות ותשובות
רבים וגדולים מכם ניסו ולא צלחו, למה שאתם כן?
אכן כן, קמו עשרות מיזמים בתחום בארץ ובעולם אך לכולם יש מכנה משותף:
(1) התחברו לקיים // (2) נתנו מענה חלקי // (3) ריכוזיים // (4) הוצאות הקמה ותפעול גבוהים (5) מודל עסקי לא יחודי או מהפכני.
בשורה התחתונה המודלים שכשלו לא הצליחו ליצור נפחי מסחר גבוהים מספיק בשביל להצדיק את קיומם לאורך זמן, והנותרים מתקשים להתעצם. מה גם שאף אחד עד כה לא הצליחו לצמצם את הוצאות התיפעול השוטף הנדרשות מאופרציה מסוג זה. דוגמה בולטת על כישלון המודל העסקי במיזמים בולטים כמו WebVan ניתן לראות כאן וכאן2.
היחודיות של זבנג שופ היא בטכנולוגיה המאפשרת הקמת סניפי ליקוט/ מרכזי הפצה קטנים , רזים וחכמים, בשילוב מודל עסקי מודולרי על בסיס עקרונות הכלכלה השיתופית (sharing economy).
האם יהיה שינוי ערך מהותי בהצעת הערך לצרכנים*:
בהחלט, זה אחד מעקרונות המנחים שלנו. הצעת הערך לצרכן נמדדת ב 5 פרמטרים, במחיר המוצרים, באיכות, במגוון, בשירות ובחוויית הרכישה. בכוונתנו לחולל מהפך משמעותי בכל אחד מקטגוריות אלו בצורה שלא נעשה עד כה. מצב זה יתן יתרון תחרותי משמעותי מול הקמעונאות המסורתית, זה יהיה מצב שלא יהיה באפשרותם להתחרות בגזרת האונליין וזה בכלל לא משנה כמות המשאבים או נתח השוק הנוכחי שברשותם.
איך תצמצמו את הוצאות התפעול וההקמה הנדרשים לפעילות*מערכות אלו:
לא הכל אפשר לחשוף, אבל יש מספר אלמנטים שקשורים לעידן שבו אנחנו נמצאים שבמרכזה זה המעבר להזמנות מקוונות ומשלוחים עד הבית והשני זה עקרונות הכלכלה השיתופית שבמקרה של Airbnb ו Uber יצרו תעשיות ענק מקבילות למסורתיות במלונאות והסעות שירות (מוניות). הפאזל החסר שהוספנו הוא שהתמקדנו בלוגיסטיקה היעודית לאונליין בשתי האתגרים המרכזיים שהם בליקוט המוצרים ומשלוח לבית הלקוח. אנו עתידים לעשות זאת בצורה שאינה מצריכה השקעות אדירות ואפקטיביות לא פחות מכל המערכות הרובוטיות הקיימות היום.
מה למשל מהפכני ב "איכות" המוצרים שאתם מציעים?*
קחו לדוגמה את איכות המוצרים, הורגלנו לצרוך מצרכים שזמינים במלאי ונמצאים על המדף, נתון זה מקבע את התנהלות שרשרת האספקה והצורך באריכות חיי המדף של המוצר קרי חומרים משמרים, יצור כמותי, שינוע אחת ל.., התוצאה היא ש 73% מהמוצרים בסופרמרקט בסווגים כלא בריאותיים ומצריכים מדבקה אדומה. בכלל 65% מהמוצרים בסופרמרקט נמצאים בסופרמרקט מעל ל 12 יום, כלל לא טריים ועדין נחשבים כמזון אכיל. זה לא פרקטי וכלכלי לרשתות השיווק ללהחליף את כל מלאי המוצרים שלהם כל 7 ימים. אבל אצלנו כן, שרשרת האספקה החדשנית שלנו מאפשר תחלופת עשרות אלפי פריטים, הלא טריים, כל 7 ימים וזה מהפכני (זמן משוער). אצלנו תקבלו את החומוס שנעשה בבוקר יום המשלוח, טרי טרי, ללא משמרים. בכלל זה נוגע לכל הסלטים המעובדים שאנחנו מכירים, וגם זה מהפכני.
הפואנטה היא ששרשרת האספקה היא שונה, גם בלוגיסטיקה וגם בתיאום עם הרכישות הדיגיטליות מה שבלתי אפשרי לסינכרון ברמה כזאת אצל רשתות השיווק, המודל שלהם לא מאפשר לעשות זאת בנפחי מסחר גדולים במיוחד.
מה היחודיות, למה שרשתות השיווק לא יעתיקו ויאמצו את מה שעובד?
כי הם פשוט לא יכולים, זה לא עיניין של רצון או משאבים. זהו מודל שלא מתחבר או מועיל להם בשום צורה שהיא. הטכנולוגיה היחודית קשורה לניהול מלאי מוצרים מתכלים מתחברת למודל הזמנות מקוונות ועקרונות הכלכלה השיתופית. זה לא עובד על המודל המסורתי של "חנויות פיסיות", למעשה, זה גם לא יעבוד במודלים משולבים וריכוזיים, אלה רק המודל יעודי המשלב את כל האלמנטים הללו יחד מתחילתו ועד סופו. המודל חייב להטיב עם כולם בצורה אוטונומית ומבוזרת בשביל להצליח, מערכת מוטה או ריכוזית לא תגיע רחוק.
למה שהיצרנים, יבואנים וספקים ירצו לשתף פעולה ולמכור דרככם?
זוהי בשורה טובה גם ליצרנים, כי היום הם נמצאים במצב בעיתי מאוד, במיוחד הקטנים והבינונים אך גם הגדולים. חוזקת רשתות השיווק דרך המותג הפרטי תופס יותר ויותר נתח שוק על חשבונם. כבר עכשיו אנו רואים יצרנים כמו "קוקה קולה" ו"יונילוור" מקימים מיזמי אינטרנט ישירות לצרכן דרך "קוויק" ו"שאפו" גם סיטון של "דיפלומט" היה נסיון לעקוף את הקמעונאים ולא צלח. הסכנה הגדולה ליצרנים היא שרשתות השיווק גם אוספות מידע מכירתי על כל המוצרים שלהם, גם "שולטות" על מיקום המוצרים על המדף וגם מיצרים מוצרים תחת המותג הפרטי. לכאורה בשורה טובה לצרכנים, אך מזיקה בתווך הארוך משום ההיא מעצימה ריכוזיות ומצמצמת תחרות. מטרתנו היא לספק את התשתיות הלוגיסטיות והאחרות עבור עמלה פר מוצר מבלי להתערב בסחר, אלא ליצור מערכת שמאזנת עצמה תחרותית. צריך לזכור שחוק ה"ג'ונגל" בעסקי סחר ומזון הוא ש.."הגודל כן קובע" ביכולת לתת מענה שיווקי ולוגיסטי ל"נפחים כמותיים". המודל שלנו בנוי להתעצמות מהירה ומרחבית גם למדינות נוספות, מה שלא אפשרי לרשתות השיווק בארץ. מה גם שהמודל אונליין פולש לנתח שוק ענק של כל סוגי הקמעונאים: דיסקאונט, נוחות וחנויות מיוחדות. עם הזמן כשיתחוור לכולם כיצד המודל עובד והיתרונות המהפכנים, שמטיב עם היצרנים והצרכנים יחד, אזי תהיה הענות מאסיבית מכל הגורמים.
כיצד תתגברו על האתגר של "הביצה והתרנגולת" בהקמת המרקטפלייס?
אכן אתגר, מיזמים רבים בארץ וברחבי העולם התמודדו מול הקושי לחדירת שוק קיים ובהקמת תשתיות להתעצמות מרחבית במקביל להספקת השירות ללקוחות חדשים. לקחנו זאת בחשבון והפתרון היחודי יבוא לידי ביטוי באסטרטגיית החדירה לשוק. (GTM)
באיזה שלב נמצא המיזם ומה מטרתכם כרגע?
אנחנו בשלב ה Early-Stage כשהטכנולוגיה שלנו הוגשה לרשם הפטנטים (PCT) ולקראת פיתוח אב-טיפוס ויצור מתקדם. מטרתנו לבנות את קהילת המצטרפים, כל אחד לפי סיווג פעילותו, מיקומו ותחומו, עוד בשלבים שלפני היציאה לתקשורת ולציבור הרחב.
הנרשמים יקבלו עדכונים ראשוניים בהתפתחויות, יוזמנו למפגשים והרצאות מידע, ילמדו כיצד המערך עובד (לוגיסטית ושיווקית) ומה נדרש לקבלת הזכיון, כל אחד לפי הסיווג שלו. יש לציין שהפניה לנרשמים נעשית לפי סדר ההרשמה לתפקיד המיועד, יכולת עמידה בתנאים הנדרשים והיכרות עסקית. מטבע הדברים מספר המקומות לזכיינים מוגבל פר איזורי הפצה מוגדרים. יש לזכור שאנחנו בשלבי הקמה יתכן שהתקדמות להעבר פעילות ממשית "בשטח" תתארך מעבר לצפוי.
הרשמה מלאה
באמצעות רישום כאן תוכלו להתעדכן על המתרחש
אימייל יעודי ישלח ע"פ ההגדרת המשתמש
*בשום מצב לא יעשה שימוש בפרטי הנרשמים אלא למטרה שלשמה היא נועדה
הרשמה מלאה
באמצעות רישום כאן תוכלו להתעדכן על המתרחש
אימייל יעודי ישלח ע"פ ההגדרת המשתמש
*בשום מצב לא יעשה שימוש בפרטי הנרשמים אלא למטרה שלשמה היא נועדה
המסקנה נחרצת: שוק קמעונאות המזון, ברחבי העולם, פגיע להפרעה מטלטלת באמצעות מודלים מהפכנים כמו Airbnb ו Uber.
*הסטארט-אפ נמצא בשלבי הקמה ובתהליך בניית התשתיות
© כל ההזכויות שמורות 2019, אין להעתיק את הכתוב ללא אישור מפורש בכתב.
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר